Forsiden projekter Presserum om plbrake faq kontakt os  


Om PLBrake

 

Hvordan PL brake blev til

PL Brake er dannet på baggrund af tanker og idéer, som opfinderen og skaberen af PL Brake Lars Christensen, har haft siden han var teenager i 70’erne. Startskuddet til at igangsætte selve konceptskrivningen skete i forbindelse med de voldsomme omkostninger han havde ved bygningen af endnu en prototype, denne gang en ”højteknologisk” cykelanhænger med bremser, affjedring og individuel udnyttelse. Han fik en række studerende, fra forløberen til det der i dag hedder Copenhagen Business School, med på dette arbejde. De fik en ekspertgruppe bestående af 3 markante danske iværksætterrådgivere (Laurids Hedaa, CBS, Jens Krumholt, TIC og Christian Sander, DHK) til at læse korrektur. Arbejdet med konceptudformningen tog ca. 8 måneder og bragte 16 eksemplarer af konceptet, før ekspertgruppen kunne godkende det samlede materiale.

Navnet Pl Brake bliver til

Navnet PL Brake er en følge af en skæv spin-off. I forbindelse med test af vores cykelanhænger blev Lars Christensen gentagende gange påkørt bagfra, fordi de andre cyklister ikke var vant til at en cykel med anhænger stoppede så hurtigt. Derfor fik han med meget kort varsel møde med en elektronikdesigner der en sen aften skulle lave et print med røde lysdioder, som skulle virke som bremselys. Designeren stillede ham dog et overraskende spørgsmål; ”hvad skal der stå med lysdioder?” Flere forslag blev afvist og pludselig, PL Brake!

Mange uger senere mødte Lars en designer på strøget i København som mente han skulle have et logo. Lars mente det skulle være ambulancefarvet og designeren fandt frem til resten. Det endte med et bremsespor henover navnet PL Brake. PL Brake bruger stadig dette logo den dag i dag fordi det skaber opmærksomhed og genkendelse. Ved en lejlighed blev der rettet flere henvendelser til en plastproducent i Taiwan ved brug af almindelige kuverter, men de blev nærmest ignoreret. Så sendte Lars i stedet en A4 kuvert med logoet sat på højkant, og et par dage efter at brevet var forventet modtaget i Taiwan, ringede han til producenten. I plastproducentens sekretariat hvor de dagligt modtog mellem 3-4.000 breve, havde de bemærket kuverten og havde endda også en mening til logoet. Siden er logoet brugt i mere end 25.000 brev forsendelser og er vores måde at blive genkendt på, da folk kan huske logoet.

Der vises interesse for PL Brake


I efteråret 1996 henvendte Peter Torstensen (nuværende direktør for Symbion) samt Erhvervsministeriets tænketank sig, og udbad sig et møde. Mødet var præget af en dybfølt interesse for hvad PL Brake egentlig var, samt hvad vores mission indebar. At vi som næsten nystartet opfindervirksomhed var i stand til at få et møde i selve Erhvervsministeriet, vakte voldsomt røre og undren i opfinderkredse rundt omkring i Danmark.

I oktober 1997 var PL Brake genstand for en helsides artikel på forsiden af ugebladet Ingeniøren, samt en lang række efterfølgende medieomtaler dette år. Artiklen i Ingeniøren er stadig den mest markante og grænseoverskridende medieomtale vi har fået ind til dato.

I 1996 indtrådte tidligere medlem af folketinget Pelle Voigt (er desværre ikke længere medlem hos os) i vores Landminedetektorprojekt. Det var en stor dag. Via Pelles deltagelse fik vi kontakt og møder med Forsvarets Forskning Tjeneste, samt knaldgode kontakter i EU-parlamentet og EU-kommisionen. Nogle af dem vi har haft møde med er Freddy Blak, Pernille Frahm og Christian Rovsing.